کد مطلب:210813 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

درس فضیلت
یابن النعمان ایاك و المراء فانه یحبط عملك: و ایاك و الجدال فانه یوبقك و ایاك و كثرة الخصومات فانها تبعدك من الله ثم قال ان من كان قبلكم كانوا یتعلمون الصمت و انتم تتعلمون الكلام. كان احدهم اذا اراد التعبد یتعلم الصمت قبل ذلك بعشر سنین فان كان یحسنه و یصبر علیه تعبد و الا قال: ما انا لا ادوم باهل. انما ینجو من اطال الصمت عن الفحشاء و صبر فی دولة الباطل علی الاذی. اولئك النجباء الاصفیاء الاولیاء حقا و هم المؤمنون. ان ابغضكم الی المتراسلون: المشائون بالنمائم، الحسدة لاخوانهم لیسوا منی و لا انا منهم انما اولیائی الذین سلموا لامرنا و اتبعوا اثارنا و اقتدوا بنا فی كل امورنا: ثم قال والله لو قدم احدكم مل ء الارض ذهبا علی الله ثم حسد مؤمنا لكان الذهب مما یكوی به فی النار»

فرمود ای پسر نعمان بر تو باد كه ریاكار نباشی چه ریا اعمال آدمی را فاسد و تباه و بی اثر می نماید متوجه باش جدلی هم نشوی زیرا جز نكبت و تنفر و بداندیشی اثری ندارد بر تو باد كه دشمنی زیاد با مردم نكنی كه تو را از خدا دور می كند.

فرمود آنچه كه پیشینیان ربانی به ما آموخته اند صمت و سكوت در مواقع انقلاب بوده و تو اگر بتوانی به موقع سخن را بگو و اگر نتوانی و محیط اجازه نداد ساكت باش.

هر یك از شما اگر خواستید عبادت كنید همان روزه صمت و سكوت را پیشه كنید و قریب ده سال قبل از این هم حكم تقیه و سكوت جاری بود (مراد عصر امام سجاد است) اگر سكوت شما نتیجه خوبی داد شكیبائی و بردباری كنید و آن عبادت شما است و اگر نتیجه خوبی نداد مبارزه با فساد را شروع نمائید سكوت و صمت اقلا آدمی را از فحشاء نجات می دهد و بردباری و شكیبائی در عصر دولتهای باطل و ستمكار از آزار بدنی مصون می دارد.

فرمود اصحاب ما حقا از نجباء و برگزیدگان و دوستان و طبقه فاضله كشور اسلام هستند و باید به یك كلمه خلاصه كرد گفت آنها حقا مؤمن می باشند.

مبغوض ترین و منفورترین شماها كسانی هستند كه نمامی می كنند و بین منافقین و مصلحین رفت و آمد دارند و حسد می ورزند و اسرار دوستان ما را نزد دشمنان فاش می كنند آنها از ما نیستند و ما هم از این افراد نمام و حسود و بی ایمان بیزار هستیم.

شیعیان و دوستان ما آنهائی هستند كه امرا ما بپذیرند و آثار ما را پیروی كنند و در تمام شئون زندگی به ما اقتداء بنمایند.



[ صفحه 319]



فرمود قسم به خدا اگر یكی از شماها تمام زمین را پر از طلا كند در راه خدا بدهد و در عین حال نسبت به مؤمنین حسد بورزد آن طلاهای انفاق شده او آتشین می گردد و او را به آتش می كشاند.